REPAIR REPARASJON VOLVO PENTA ECU TAMD 72-73

Norsk Motorkompani kan nå tilby reparasjon av ecu til Volvo Penta TAMD 72 og 73 motorer, samt TAMD 74, og alle KAD motorer med EDC1 ecu.

EDC1 er en styreenhet som er egenprodusert av Volvo og brukes til mange av motorene til Volvo Penta med elektronisk styring av dieselpumpe og girfunksjon.

Norsk Motorkompani har også utviklet testbenk for EDC1 som simulerer alle parameter tilhørende motor og girfunksjonen fra elektronisk girhendel/kontrollboks.
Testbenken er et viktig verktøy for å validere om det faktisk finnes en feil i styreenhet eller om feil er i el krets på motor eller i båten.
Etter rep av styreenhet, brukes testbenk for validering av alle funksjoner til styreenheten.

EDC1 styreenheter er fylt med beskyttelsesmasse som er vanskelig å fjerne, og av den grunn er reparasjon tidkrevende.
De blir derfor relativt dyre å reparere, men pris blir langt lavere enn å kjøpe ny.

Før innlevering av styreenhet er det nyttig å lese av feilkode ved styreposisjon.
Trykk inn diagnoseknapp når feil er aktiv. En får da opp en blinkkode som gir info om aktuell feil i systemet. Blinkkoder har et system som har fortløpende blink med et opphold og ny fortløpende blink. F.eks 1 blink, mellomrom 5 blink = kode 1.5, eller 3 blink, mellomrom 6 blink =kode 3.6.
Viktig å ikke skru av tenning før man tar diagnosetest ved styreposisjon etter feil, mange feilkoder slettes etter tenning av og på.
Det er også viktig å trykke diagnoseknapp på ny etter ferdig blinkkode da det ofte ligger flere koder inne i minnet som kan leses av. Diagnoseknapp kan trykkes så mange ganger man ønsker så lenge tenning er på, og man får ny runde med satte feilkoder hvis ønskelig ved å dobbeltsjekke hva du leste av første gang.



Bilder under viser eksempler på EDC1 styreenheter etter beskyttelsesmasse er fjernet.