Bildeeksempler på reparasjon av styreenheter

Vannskade er et vanlig problem når styreenhet svikter. Mange biler har styreenhet montert på veldig ugunstig sted, og særlig blir dette et problem under nordiske forhold med salting av veier. Vanlig plassering er i motorrom under frontrute, og noen bilmerker har styreenhet montert i hjulkasse hvor eneste beskyttelse fra hjulsprut er en innerskjerm av filt materiale.

Styreenhet på bildet under er fra Saab/Opel/Mercedes som er montert på denne måten.

Rød pil viser hvor vann ofte trenger inn med årsak av at salt tærer på aluminiumskassa og gjør at o-rings tetningen på utluftningsventilen svikter.

20210129_211346.jpg

Styreenhet under er fra VW Passat 2012 modell. Denne er montert under frontrute og får all salttåke rett på aluminiumskasse. Utluftingsventil svikter i o-ringtetning og saltvann kommer rett inn på printkortet. Prosessoren sitter rett under ventilen, og det skal ikke mye til før en opplever motorfusk.

Noen ganger får man ikke start. Når man logger seg på med diagnose, får en ofte mange feilkoder som gir feilmelding på komponenter som er helt i orden. Vi hører ofte at kunde har brukt mange penger på bytte av komponenter basert på utleste feilkoder, men feilen ligger som oftest i styreenheten.  

 

20210121_192151.jpg

Bildet under viser tæring hvor utluftingsventil sitter. Bildet viser tydelig at anlegg for o-ring ikke lenger har mulighet for å tette. Det har bygget seg opp med salt og korrosjon som igjen løfter utluftingsventil slik at vann kommer inn.

En ser også tæring på selve printkortet.

20210121_191401.jpeg

Bildet under viser aluminiumskassa etter at printkortet er tatt ut. Her ser vi hvor utluftningsventilen sitter med spor av vanninntrengning.

20210122_171544.jpg

Bildet under viser printkort fra samme styreenhet. Her ser vi tæring på komponenter og at salt ligger over store deler av printkortet.

Salt leder strøm, så man kan forstå at styreenheten gir mange feilkoder når man kobler til diagnose.

Normal prosedyre ved rep av slike skader, er å klone data til ny brukt styreenhet som ikke har vannskade.

Problemet med noen styreenheter er at man ikke alltid kan klone alle data fordi startsperre funksjon er kun mulig å programmere 1 gang. Internt i styreenheten er det en sektor/chip som er låst fordi den kan kun programmeres første gang når bilen er ny. (OTP EPROM)

Dog er det fortsatt mulighet for kloning, men da må start sperre funksjon deaktiveres.

Vi kan i de fleste tilfeller reparere slike skader med dyprensing og bytte av skadete komponenter dersom printkortet ikke har for stor tæring.

20210122_171456.jpg

Bildet under viser styreenhet fra Volvo Penta EDC1

Slik styreenhet er montert på Volvo Penta KAD 44, KAD 300, TAMD 73-74-75

Disse er veldig kostbare styreenheter (+30.000 kr), og er limt inn med silikonmasse av forskjellige typer.

Vi har lyktes med å få tilgang til print kortet med kjemikaler på en av disse silikonproduktene Volvo har brukt. Dog er det en lang prosess som må til for å fjerne silikon.

Vi er nå i forsøk og testing her, men når vi har fått ut silikon, kan også disse repareres til en fornuftig pris. 

 

20210115_211134.jpg

hybrid trykksensor

Bildet over viser EDC 1 TAMD 72 og 73 med hybrid turbo trykk sensor.

Original trykksensor er ikke lenger tilgjengelig, så vi har konstruert ny trykksensor som virker på eksakt samme måte som original trykksensor.